Please reload

Seneste blogindlæg

Velkommen 2017!

03.01.2017

Et nyt år markeres med at man køber en ny kalender. Og så skal man lige vænne sig til at skrive et 7-tal i stedet for et 6-tal. Men det er også i denne tid vi kigger tilbage og reflekterer over vores dagligdags valg og over vores livsstil. Vi kigger på hvad vi er tilfredse med og taknemlige for og hvad vi gerne vil ændre på. Nytårsforsættet går tit ud på at vi vil leve sundere, dyrke mere motion og se mere til vores venner og familie. Og der er cyklen jo et udmærket værktøj til at opnå alle tre ting.

 

Mange nytårsforsæt stopper dog allerede i januar. Det er svært at bryde en vane, og det kan være svært at huske hvorfor man egentlig lovede sig selv at meditere 10 minutter hver dag,  spise mere frugt og grønt eller cykle til arbejde. Så vi har lavet en lille liste om hvad man gøre  for at holde snuden i sporet og holde ud hele året.

 

  1. Den kan være en rigtig god idé at koble dit mål sammen med en følelse. Hvorfor vælger du at cykle i stedet for bilen? Hvis det er for at spare penge, tænk så på hvad du vil bruge pengene på i stedet for. Forestil dig dig selv siddende i en badekåbe i Ystad Saltsjöbad. Hold fast i det billede når det regner udenfor og du har modvind halvdelen af vejen.For at regne ud hvor mange penge du sparer af at lade bilen stå, hvor mange kalorier du brænder af på din cykeltur til og fra arbejde, gå ind på www.pendlertjek.dk og tast distancen ind.

  2. Lav delmål. Et år er lang tid og det kan føles lidt uoverskueligt. Det vigtigste er at komme over de første par måneder. At cykle i februar er ikke lige så sjovt som at cykle i maj. Men når man har cyklet gennem vinteren har man opbygget en tolerance og en karakter stærkere end Chili-Klaus.
     

  3. Brug påmindelser og smarte tricks som kan holde dig selv ved ilden. For at få cyklet på arbejde og få et lille skub de dage det regner, så download appen Ta’cyklen. Den sender dig push-notifications om hvor langt du er fra mål og hvordan vejret er i morgen. De laver også artikler omkring cykling som beskriver fordelene ved at tage cyklen. Det bedste er næsten at du ikke selv behøver at taste noget ind, uden appen læser med hjælp af motion-tracking teknologi hvor mange cykelturer du har foretaget i løbet af en uge. En anden ting er også at skrive det op på tavlen i gangen eller en seddel på køleskabet. Det er rigtig mange ting man kan bruge mobilen til, men en gammeldags analog papirlap kan også gøre tricket. Sæt den op ved siden af den fælles indkøbsliste (som aldrig rigtig bliver brugt, og wc papir derfor står alene uge efter uge).

 

At fejle er menneskeligt. Hvis man nu falder i en gang eller to (eller tre) så betyder det ikke at man skal kaste alt overbord. Man behøver ikke at gøre alt perfekt, man kan sagtens lykkes alligevel.

 

 

 

Please reload