Please reload

Seneste blogindlæg

Olie til din kæde – hvilken, hvornår og hvordan?

17.01.2018

 

Det' smørret, der gør'et – det har vi vidst, siden vi sad med ved de voksnes frokostbord som børn. Men ligesom vi lærte at forstå dengang, er der stor forskel på, hvilket smørrelse der bruges – således også på din cykelkæde. Her svarer René på, hvilken olie du kan og ikke kan bruge på din cykelkæde, hvornår du skal gøre det og ikke mindst hvordan.

 

Først og fremmest: Al olie er ikke kædeolie. Du må ikke bare bruge hvad som helst til din kæde. Der er mange, der tror, at en god multispray som f.eks. WD40 sagtens kan bruges overalt på cyklen. Men det kan den altså ikke.

 

I bedste fald virker den bare ikke optimalt, og i værste fald kan den direkte modvirke formålet ved at opløse og fjerne rester af andet – og rigtig – kædeolie. Det er det samme med låseolie. Selvom den er beregnet til cykellåse, er den ikke beregnet til cykelkæder.

 

Anskaf dig i stedet en rigtig kædeolie. En god kædeolie lægger en lækker hinde i kædeleddene, bliver siddende i længere tid og trækker mindre skidt op. En kæde er jo virkelig udsat for lidt af hvert – især hvis man kører uden kædeskærm.

 

Hvilken? Min personlige anbefaling

Jeg står hver dag med en masse forskellige olier og andet på fingrene og har testet det meste, og jeg er ikke i tvivl om, hvilken kædeolie jeg anbefaler:

 

Finish Line! Deres Wet-udgave i den våde sæson, som jo efterhånden er året rundt her i Danmark, og deres Dry-udgave, hvis du kører støvede eller tørre steder. 

 

De her to, jeg anbefaler, er begge drypolier til forskel fra de mere udbredte sprayolier, hvilket gør, at du kun får olien derhen, hvor den skal – et dryp på hvert led.

 

Jeg får ingen penge for at sige det her, det er min rene erfaring, der siger, at dette er den bedste, og det er den, jeg selv bruger til mine cykler.

 

Hvordan og hvornår? De officielle anbefalinger

Modsat hvad mange tror, så kan man sagtens få for meget olie på sin kæde – her er det ikke jo mere, jo bedre. Mere olie gør ikke mere gavn.

 

Faktisk er det sådan, at jo mere olie, du har på din kæde, jo mere snavs kan potentielt sætte sig fast på den. Og den snavs slider på kæde og tandhjul, og det betyder altså, at du oftere skal have skiftet disse dele ud.

 

Derfor skal du, når du smører din kæde, uanset om det er med spray eller drypolie, tørre den af igen bagefter. Olien skal ikke virke uden på kæden, men inde i leddene. Så når olien først er trængt derind, skal du tørre resten af med en klud. 

 

Som med alt andet, kommer det an på, hvor meget du bruger din cykel og hvor, men smør i hvert fald din kæde en gang om måneden. Så er du godt kørende.

 

 

 

Bonusolieoplysning

Hvis du står og har brug for at smørre din kæde nu, men ikke har fået fat i en rigtig kædeolie, så kan madolie faktisk fungere ret okay. Madolie er godt fedtet og ødelægger hverken metal eller eksisterende olie. Til gengæld har den altså ingen metalbeskyttelse heller, så brug det som back-up-løsning – det er under alle omstændigheder bedre end WD40.

 

Jeg skal ikke kunne sige, om den koldpressede ekstra jomfru-olivenolie er bedre end solsikke- eller rapsolie, men jeg vil da gerne opfordre til, at man køber økologisk under alle omstændigheder ;)

Please reload