Please reload

Seneste blogindlæg

Undgå punkteringer med det korrekte lufttryk i de rigtige dæk

06.02.2018

 

 

I januar kunne vi i Cykelven konstatere, at vores medlemmer punkterede mere end almindeligt meget. I januar punkterede de mere end dobbelt så meget som i nogen sommermåned. Og også næsten dobbelt så meget som bare i december. Vi ved ikke, hvad dette skyldes, men vi vil gerne forsøge at afhjælpe problemet. Så her er lidt god viden om dæk og dæktryk.

 

 

1) Det bedste og mest simple råd er: Hold dine dæk godt pumpede.

 

Et godt pumpet dæk er mindre tilbøjeligt til at lade småsten og deslige penetrere slangen, og man undgår også de såkaldte "slangebid", hvor fælgen klipper to parallelle huller i slangen, når man kører over f.eks. en kantsten på flade dæk.

 

Hold øje med dine dæk og pump dem tit! Oftere, jo flere kilometer du kører, men også hvis din cykel har stået stille et stykke tid. Luft er for det meste gratis, og det tager kun to minutter. 

 

 

2) "Godt pumpet" varierer alt efter dæktype, -bredde og vægt.
 

Så handler det jo bare om at kende tallene! Du kan altid se på dit dæk, hvor bredt det er, og hvad det minimale og det maksimale dæktryk må være. Det står på siden – ofte smart placeret lige ved ventilen. Her kan du se en oversigt over dækproducenten Schwalbes generelle anbefalinger til dæktryk ved forskellige dækbredder og vægtbelastninger:

 

 

Vi er med på, at det ikke er alle, der lige har en cykelpumpe med trykmåler liggende, men de fleste cykelhandlere vil gerne være behjælpelige her. Når du har fået dit dæktryk målt, kan du forsøge at ramme samme "følelse" næste gang, du pumper dine dæk. En anden tommelfinger-regel er, at dækket ikke må "bevæge sig" mere end 10-15%, når man kører på det. Så kan du jo prøve efter, hvor godt dit øjemål er.

 

Når du kigger på skemaet, så vær også opmærksom på følgende: 

 

  • Hvis du kører med bagage, så regn det med i den samlede vægt

  • For hvert kilo, vægten øges med, tillægges dæktrykket én procent

  • Tærrenet du kører i har en del at sige. For Cykelvens medlemmer handler det jo allermest om bykørsel, og til det passer skemaet godt.

 

Hvis man ellers kører inden for anbefalingerne, handler resten bl.a. om komfort, og alle cyklister har hver sin præference. Find din, men hver opmærksom på følgende:

 

  • Et højere dæktryk betyder et hårdere dæk. Det betyder mindre friktion, og så også et dårligere vejgreb. Sagt på en anden måde: Du skrider lettere og det kan gøre ondt i skridt og håndled, men du kan komme hurtigere frem.

  • Et lavere dæktryk betyder et blødere dæk, og dermed et bedre vejgreb, men også mere friktion. Sagt på en anden måde: Det går nok lidt langsommere, men frem kommer du nok - og nok også uden for mange smerter. 

 

 

3) ... men hvis du bare er en punktéruheldig person, så overvej at skifte til punktérresistente dæk.

 

Der er bred enighed i branchen om, at de bedste punktérresistente dæk på markedet er Schwalbes Marathon Plus-dæk. De er dyre i forhold til almindelige dæk, så hvis du ikke har brug for det, så lad være med at skifte dæk. Men hvis du har brug for det, så er det dem her, du skal have:

 

 

Please reload