Please reload

Seneste blogindlæg

9 guldkorn om skivebremsen

10.04.2018

 Hvis du vil rense din skivebremse, skal du bremse hårdt og hyppigt!   Det er et af de guldkorn Kasper Lassen give dig, hvis du spørger ind til bremser med skiver. Det er dog de færreste hverdagscyklister i Danmark, der får lejlighed til at bremse hårdt og hyppigt. Derfor giver han dig flere gode idéer til, hvordan du vedligeholder skivebremsen. Det eneste du skal gøre er at læse videre her!

 

Og som det første vide dig sikker på, at Kasper Lassen ved, hvad han snakker om!

 

Hvorfra ved du, hvad du snakker om, Kasper?

 

Cykler har på en eller anden måde altid været en stor del af mit liv.

 

Jeg har kørt semi-pro cykelrace i mange år. Bygget racercykler til mig og min familie. Der står cykelbud på mit cv. Og min mountain bike er mit kæreste eje. Nu er jeg stolt af at være i lære som mekaniker.

 

Derfor er jeg med tiden blevet en smule snobbet, når det kommer til cykler.

Og med snobbet mener jeg blot, at alle cykler bør fungere optimalt.

 

Det betyder, at alle kan forvente et engageret og supernørdet mindset, når jeg selv sadler op. Når jeg reparerer cykler. Og når jeg giver gode råd, vi kan formidle på vores blog.

 

En god performance kræver velfungerende udstyr. Professionel eller ej!

 

Og det giver vi Kasper fuldkommen ret i. Derfor giver vi dig allerede vores 9 guldkorn om skivebremsen.

 

 

Guldkorn nummer

 

Det allerførste guldkorn er en OBS'er!

 

Vi har nemlig fundet ud af, at mange har svært ved at skelne mellem skivebremser og rullebremser, fordi de ligner hinanden relativt meget. Hvis du er fuldkommen sikker på, hvad forskellen er, kan du med god samvittighed springe videre til det næste guldkorn. Hvis ikke, bør du kigge med her.

 

De fleste rullebremser er fra Shimano. Så hvis dine bremser er fra Shimano, og du tror, det er skivebremser, kan du med fordel tjekke op på, om du har ret. 

 

En af vores kunder har rullebremser fra Shimano, og vi er så heldige, at hun har givet os nogle billeder af bremsen, vi må bruge. Så kig godt med. De første fire billeder viser en rullebremse og altså ikke en skivebremse!

 

 

 

 

 

 

 

 OBS: De næste to billeder viser en skivebremse og ikke en rullebremse.

 

 

 

 

 

Vi håber, du har fået en fornemmelse af, at bremserne ikke ser fuldkommen ens ud. Og ellers er det allerbedste råd naturligvis, at du bør henvende dig til din cykelmekaniker, hvis du vil være sikker på, hvilke bremser, du cykler rundt med.

 

Er du sikker på, du har skivebremser?

 

Det kan du tænke lidt over, imens du læser resten af blog-indlægget.

 

 

Guldkorn nummer 2  

 

 

Skivebremsen er oprindeligt udviklet til motorcykler og biler. Så hvis du drømmer om at være motorcyklist, kan du starte med at købe skivebremser til din cykel.

 

Med skivebremser kan du lettere og mere effektivt modulere bremseeffekten end ved brug af traditionelle fælgbremser eller fodbremser.

 

Det betyder også, at skivebremsen ikke slider på fælgen. Vi vil dog gøre den fælgbremsende opmærksom på, at du skal sprinte, spurte og bremse i mange år, før fælgen bliver ukampdygtig, hvis du skifter klodserne regelmæssigt.

 

Og med det sagt, vender vi tilbage til indlæggets hovedperson med:

 

 

Guldkorn nummer 3

 

Der beskriver, hvordan skivebremsen fungerer.

 

Bremsegrebet er det, du knuer hånden om, når du ønsker at bremse. Når du gør det, beder du masteren om at pumpe væske eller mineralolie ned gennem bremseslangen og ind i kaliberen. Olien, eller væsken, sørger for, at bremseklodserne søger mod hinanden, når du strammer grebet.

 

De fleste hverdagscyklister har skivebremser med to klodser hæftet fast til kaliberen. Hvis du vil cykle op over gennemsnittet, skal du investere i fire eller seks klodser.

 

Nede i kaliberen splitter bremseslangen sig i to dele, hvor den ene naturligt vil være lidt længere end den anden. Praktisk talt betyder det, at den bremser en smule hårdere i den ene side. Forskellen i bremsetryk er dog ubetydelig.

 

Men det er vores næste råd ikke! Så her får du:

 

 

Guldkorn nummer 4

 

En af de væsker, som masteren pumper ned i kaliberen hedder Dot-væske. Den komprimerer mere end mineralolie, hvilket betyder, at bremser med Dot-væske holder til mere brems. 

 

Det betyder dog ikke det store for hverdagscyklister. Hvis du vil presse Dot-væskens kogepunkt til det ypperste, skal du deltage i Tour De France. Eller noget, der minder om.

 

Godt.

 

Jo flere guldkorn, jo bedre. Så den sidste pointe om Dot-væsken får sit eget korn af guld.

 

 

Guldkorn nummer 5

 

Dot-væsken er ætsende. Derfor må du endelig ikke få den glimrende idé at spice en bremse med mineralolie op med Dot-væske. Hvis den kan fjerne tør maling (det kan den), så kan den også  svitse bremser i stykker.

 

De fleste ved også, at det der med at blande væsker, kan give en ekstra ond hovedpine. Og hovedpiner kan du slippe for med Kasper Lassens sidste gode råd til, hvordan du bør vedligeholde skivebremsen.

 

For endeligt er det tid til:

 

Guldkorn...

 

Nummer  6

 

Metalklodser på skivebremser er lettere at vedligeholde, fordi de ikke  absorberer olie og snavs på samme måde som organiske resinklodser.

 

Nummer 7 

 

Du bør rense bremserne med en ren og fugtig klud. Glem alt om sæbe og olie. Vand og klud. 

 

Nummer 8

 

Du må aldrig Ignorere eller glemme dine bremseskiver. Klart sagt. Du, og mange andre, har med garanti en travl hverdag. Dage, hvor hjernekapaciteten umuligt kan omfavne alt og alle, der ønsker den. Derfor er det et klassisk cyklistfænomen at omsorgssvigte sine bremser, så de bliver bedrøvet og ineffektive.

 

Nummer 9

 

Du bør bremse hårdt og hyppigt! Skab mulighed for, at du kan bremse hårdt og hyppigt. Du kan eksempelvis finde en stejl og lang bakke. Nå toppen. Og drøne ned mod enden med hyppige og hårde brems undervejs. Det varmer bremseskiverne op og renser dem for os, snask og snavs.

 

Nu har du fået ni guldkorn som lovet. Og vi håber, du er blevet klogere, for nu runder vi nemlig af.

 

 

Afrundingen

 

Vi ved godt, at vi har nævnt bremseskiver en del gange nu. Vi er selv ved at blive lidt trætte af ordet, men vi tillader os at bruge det en allersidste gang, før vi runder helt af.

 

Kasper Lassen sluttede nemlig sin lavine af guldkorn af med at fremhæve sit mekaniker-fag.

 

Hvis du vil kæle for dine skivebremser og ønsker dem repareret, uden selv at have et indgående kendskab til dem, bør du altid lade din cykelhandler passe, pleje og kærtegne det, vi netop har lovet ikke at nævne mere for nu.

 

Tusind tak fordi du læste med!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Please reload