Please reload

Seneste blogindlæg

Tjekliste: 9 tips til dig, der cykler rundt i den bagende sol

29.05.2018

Når du har læst dette blogindlæg, bør du printe det ud og hænge det op på dit køleskab. På den måde kan din tørst efter kølige drikke minde dig om, hvad du ellers skal have for øje, når du cykler ud på den glohede asfalt. Indlægget er nemlig en samling af tips til, hvordan cyklister bør imødekomme varmen. Og så består den af gode råd til dig, der cykler for at nå noget, og til dig, der cykler, fordi du ikke har lyst til at lave andet. Tjeklisten er et resultat af research i den digitale cykelverden og ikke mindst guldkorn fra vores egne mekanikere!

 

Og lige en sidste ting, før vi præsenterer listen.

 

Hvis du er typen, der primært glæder sig ved tung, faglig formidling, håber vi, du oplever, hvor tilfredsstillende en lige-ud-ad-landevejen formidling kan være. For det du skal til at læse er en let vind i den tunge sommervarme. Listen er særdeles brugbar, og så er den forhåbentlig relevant til og med en meget sen sensommer.

 

 

Kan du mærke suspense-effekten? 

 

Jeg prikker luften ud nu og giver dig samtlige tips. 

 

 

Tip nummer 1

 

Hvis du skal nå at være et sted på et bestemt tidspunkt, bør du gøre dig selv den tjeneste at køre hjemmefra 15 minutter før, du normalt ville sadle op. For så kan du nemlig cykle langsommere end normalt og på den måde undgå at blive overophedet af den bagende sol.

 

Hvis du skal på arbejde (sæt alarmen 15 minutter tidligere end normalt) eller nå at se solnedgangen, kan du med fordel udnytte naturens aircondition, og lade vinden køle dig ned på din vej fra A til B. Det lyder banalt, og det er det egentlig også, men det er en effektiv, lille (og forglemt) detalje, der kan gøre en stor, behagelig (og mindeværdig) forskel.

 

 

Tip nummer 2

 

Er det en lang og eventyrlig cykeltur, du har for øje, behøver du ikke at minde dig selv om, at du bør cykle 15 minutter før, du normalt ville sadle op. Nej. Du bør i stedet hygge dig med at planlægge din tur efter andre parametre. 

 

Hvis du ikke har i sinde at teste din hårdførhed til bristepunktet, anbefaler vi, at du cykler ud om morgenen, om formiddagen, sidst på eftermiddagen eller om aftenen. Så undgår du at cykle ud, når solen står højest på himlen og virkelig skinner som den stjerne, den er. Det betyder også, at din krop har bedre tid til at akklimatisere og forberede sig på højere temperature.

 

Når du har besluttet, hvad tid på dagen, turen skal starte, bør du finde et landkort frem (det fra gamle dage eller Google Maps på din telefon ). Derefter skal du finde nogle knappenåle frem (dem fra gamle dage eller dem i Google Maps). Så kan du nemlig markere, hvor på ruten, du kan fylde din drikkedunk op. Hvor du kan slappe af i skyggen, og hvilken genvej du kan tage på vej hjem, hvis kræfterne er ved at slippe op. 

 

 

Tip nummer 3

 

Uanset om du skal på en lang eller kort tur, så anbefaler vi, at du husker solcremen. Vi ved godt, at du ved, at solcreme er en god idé, når man bevæger sig ud i den bragende sol. Men vi ved også godt, at det langt fra er alle, der associerer en tur på cyklen med solcremeindsmøring. 

 

Derfor fremhæver vi sammenhængen for alle dem, der ikke altid ser den.

 

Folk, der tager på stranden, glemmer sjældent solcremen derhjemme. Cyklister skal have den samme mentalitet og huske tuben. Vi sparer dig for banaliteten i at forklare, hvor du skal smøre dig ind, med én enkelt cykelrelateret undtagelse. Nemlig lægmusklen. Asfalten reflekterer solens stråler direkte op på din læg, og det kan føre til en ofte overraskende og uventet forbrænding.

 

Husk at smøre dig ind alle steder du er blottet. 

 

Undskyld.

 

 

Tip nummer 4

 

Hold dig hydreret og indtag vand ligeså hurtigt som du mister det. Så skaber du en balance mellem vandreserverne i din krop. Vand smører også dine led, så de er endnu mere rustet til at cykle, og så regulerer det også din indre temperatur, så du mindsker risikoen for at overophede.

 

Drik derfor en masse vand. Også selvom du ikke er tørstig. Og spis frugt og grønt, der naturligt hydrerer din krop. 

 

Agurken består af 97% vand og er derfor ideel til madpakken, hvis du skal ud i solen og cykle. Det samme er æbler, kirsebær, vandmelon, grape, kokosnødder (kokosvand), tomater, jordbær, hindbær, ananas, gulerødder, peberfrugter og andre lækre fødevarer, du sikkert kender til.

 

 

Tip nummer 5

 

Alle, der har hørt om solen, har sandsynligvis også hørt om UV-stråler. Dem skal vi passe på, så vores næste råd til cyklisten tjener uniformens udstråling.

 

En cykelkasket er god, hvis du ikke vil lade solens UV-stråler brænde sig ind i din hovedbund der, hvor du har huller i cykelhjelmen. Kasketten skygger også for øjnene. Og hvis det ikke er nok, anbefaler vi, at du køber nogle solbriller, der effektivt beskytter dine øjne mod unødvendige mængder af ultraviolette stråler .

 

Det ser efter vores mening også forbandet blæret ud.

 

 

Tip nummer 6

 

Når du har fået styr på solcremeindsmøringen, madpakken, ruten og resten af udstyret, bør du også tænke over, hvordan du cykler. 

 

Tippet går ud til dig, der gerne vil teste dit Tour-de-France potentiale, eller til dig, der er vant til at holde et hastigt cykeltempo over længere tid. Og hvis du allerede ved det, kan du betragte det som en påmindelse:

 

Hold dit ego stangen fra tid til anden og sprint i intervaller.

 

Når du ikke har den kølige temperatur på din side, kan du overraskende hurtigt dehydrere, hvis du driver pedalerne rundt, så selv Armstrong og Contador bliver bragt til skamme. Kør derfor hurtigt i perioder og sæt derefter farten ned indtil næste raske fremgang.

 

 

Tip nummer 7

 

Husk lygter og lovpligtige reflekser. Selvom det sjældent bliver rigtig mørkt om sommeren, bør du altid have din og andre trafikanters sikkerhed in mente. Sørg for, at dine lygter og reflekser fungerer, som de skal. Og husk at tage dem med, selvom mørket ikke minder dig om det.

 

Det gør vi nemlig nu.

 

 

Tip nummer 8

 

Smil! Du har en cykel, der virker. Og så sparer du penge på vedligeholdelsen, fordi sommeren skåner din cykel mere end den kuldeskærende, vejsaltbefængte vintervej. Vask din cykel med en klud en gang i mellem. Undgå punkteringer med det korrekte lufttryk i  de rigtige dæk, hvis du klikker her. Og smør din kæde med den rette olie på det rette tidspunkt og på den rette måde, hvis du klikker her.

 

 

Tip nummer 9

 

Cykel! Cykel! Cykel! 

 

Så meget du kan og lyster. Ud og se noget land. Ud og se nogle kyster. Du er god mod dit helbred og du er god mod miljøet. Det skal du være stolt af. 

 

Det var det.

 

Vi håber, du har fået en masse brugbar ammunition til dit cykeltursarsenal.

Nu mangler du blot at printe tjeklisten ud, hænge den op på dit køleskab og cykle ud i den prægtige, danske sommer.

 

 

 

 

Tusind tak fordi du læste med!

 

 

 

 

 

 

 

Please reload