Please reload

Seneste blogindlæg

Ønske fra vores læsere: Det skal du være opmærksom på, før du køber en el-cykel

25.07.2018

Vi har spurgt vores læsere, hvad de gerne vil vide mere om. Og med stor fornøjelse kan vi meddele, at vores indbakke nu er spækket med interessante og relevante idéer. Dette blogindlæg dedikerer vi til den efterhånden berømte el-cykel, fordi hybriden vækker interesse hos cyklister landet over og ikke mindst hos vores læsere.

Hvordan indkredser jeg mine behov?  Er den dyreste nødvendigvis den bedste? Skal jeg vælge en bag- front- eller centerdrevet motor? Er nogle brands bedre end andre?  Hvordan vedligeholder jeg en el-cykel? Og hvordan skal jeg oplade batteriet? Vi har fået mange gode spørgsmål, og vi vil forsøge at besvare dem så nøje som muligt.

 

Det betyder også, at blogindlægget bliver et lidt langt og grundigt et af slagsen. Men frygt ej. Hvis din tid er knap, så lad dig guide af de enkelte overskrifter og læs om netop det, du ikke ved så meget om. Vi forsøger at servere store retter af information i små og letspiselige bidder.

 

Bon appétit.

 

 

Indkreds dine behov

 

Det første vi serverer er råd til, hvordan du kan indkredse dine behov. Hvis du vil bevare dit overskud til at sætte dig ind i forskellige typer af motorer, batterier og brands og opretholde nok energi til at huske, hvordan du skal vedligeholde din nye el-cykel, ja, så bør du starte med at identificere dine behov. Ellers er der stor risiko for, at du kører træt i junglen af el-cykler, eller i værste tilfælde, kører dig træt på det forkerte produkt.

 

 

Hvad skal du egentlig bruge din el-cykel til? 

 

Nu om stunder kan man få stort set alle typer af cykler med batteri. Så start med at spørge dig selv om det er en sporty cykel, en mountainbike, en ladcykel, en sammenklappelig minicykel, eller noget andet, du har brug for.

 

Hertil bør du eksempelvis overveje:

 

  • Om du skal køre lange ture?

  • Om du skal laste cyklen tungt?

  • Om der skal børn med?

  • Om du har brug for lav indstigning?

  • Om du skal du kunne løfte cyklen?

  • Om du ofte kører i ujævn terræn? 

  • Om du skal kunne cykle på den, selvom batteriet er gået ud?

  • Om du ligger mest vægt på design eller funktionalitet?

 

Du kommer sikkert på flere variabler hen ad vejen. Og når du har gjort op med dig selv, hvad dine behov egentlig er, så hold fast i dem og præsenter dem for den, eller de, forhandlere, du samtaler med. Og vigtigst af alt: tjek, tjek, tjek og test, test, test.

 

Uanset hvilken el-cykel du ender med at købe, så giver du en pæn hyre for den. Så vær fuldkommen sikker på, at du ikke går for meget på kompromis med dine behov.

 

Når du står i butikken, klar til at prøve cykler og klar til at udspørge forhandleren, bør du eksempelvis tjekke og teste:

 

  • Om du nemt kan have opladeren med på din tur. Hvis du cykler langt, kan det være en fordel at have opladeren med, så du kan lade batteriet op på bestemmelsesstedet. Så er du sikker på at have strøm nok til turen hjem.

  • Om du skal have ekstra bremser på. Cyklen er i sig selv rimelig tung, og hvis du til  tider kører med tung last, kan det være en fordel med ekstra bremser.

  • Om du kan løfte cyklen uden at ødelægge ryggen, hvis nødvendigt. Og om den er  let nok at køre på, selvom batteriet er gået ud, og motoren ikke hjælper dig.

  • Om affjedringen er optimal - især hvis du kører i ujævn terræn. Du kan teste affjedringen ved at tjekke sadlen og styret.

  • Om forhandleren har et design, du ikke bliver træt af efter to ture, og om funktionaliteten er i orden. 

 

Vi runder afsnittet af med at fortælle to ting:

 

1) Pas på med at lade prisen styre dine valg for meget. Flere skriver, at de allerbilligste el-cykler har batterier, der ikke holder meget mere end et år, men med det sagt, så er det 2) ikke altid den dyreste, der er den bedste. Den bedste og enestående el-cykel findes ikke. Brug derfor god tid på vejledning af autoriserede forhandlere og husk at spørge ind til service- og reparationsordninger.

 

For det handler ikke kun om at købe den rette el-cykel. Det er også vigtigt, at du køber den det rette sted.

 

Det er nemlig ikke alle forhandlere, der har reservedele til de el-cykler, de sælger.  Det er heller ikke alle forhandlere, der kender produkternes kroge og hjørner og som derfor har svært ved at reparere eller vedligeholde din el-cykel ordenligt. Det må du aldrig tage forgivet, og selvom Cykelven glædeligt vedligeholder din el-cykel, så kan vi typisk ikke skaffe de elektriske komponenter fra el-cykelmærker, fordi vi ikke forhandler deres cykler.

 

 

Køb den rette el-cykel det rette sted 

 

EBIKECENTER

 

EBIKECENTER er specialister i el-cykler, og de kan deres kram! Du kan gå på opdagelse på deres website, hvis du klikker her.

Vi har ladet os inspirerer af deres viden på området, og derfor råder vi dig til at benytte deres website, hvis du er i tvivl om noget el-cykelrelateret. 

 

De har guides til, hvad du skal være opmærksom på, når du køber el-cykler. De har brugervejledninger og tilbyder personlig rådgivning. De har en oversigt over garanti og levetid på deres produkter, og så kan du også læse nyheder vedrørende el-cykler. De tilbyder reparationer, serviceplaner og landsdækkende service. Og så har de et væld af reservedele og tilbehør. 

 

Fri BikeShop

 

På deres website kan du se forskellige mærker - se websitet her.  Og så kan du også markere, hvor høj du er, hvor langt du skal køre og andre parametre, så din lokale ekspert kan kontakte dig og rådgive. De tilbyder også inspiration til, hvordan du vælger den rette el-cykel og giver dig information om motorer og batteri.

 

Vi har talt med Fri BikeShop, der fortæller, at de stort set altid er i stand til at reparere de skader, som kunderne kommer ind med.  De har adgang til grossister, der sender dem de nødvendige reservedele. Så her er du også sikker på at få en god service efter endt køb.

 

 

Cykelxperten

 

Cykelexperten specialiserer sig i udvalgte mærker, som du kan se på deres website, hvis du klikker her. Vi har talt med dem og fået at vide, at de kun handler med produkter, de selv kan servicere og skaffe reservedele til. Det kan være svært at undgå, at man en gang i mellem sælger en el-cykel, hvor visse reservedele på et tidspunkt udgår, men det sker sjældent, fortæller de.

 

De forhandler få mærker, så de er sikre på at have den korrekte know-how og være i stand til at opdatere software og reparere korrekt. De får ofte værktøj til selv at reparere motor og batteri, og hvis skaden mod al forventning er for kompliceret, får de tilsendt en ny reservedel, de kan erstatte den ødelagte del med.

 

 

Har vi stadig din opmærksomhed?

 

Det håber vi, for nu  serverer vi information om cykelmotorer samt batterier og pointer fra en el-cykel test, Forbrugerrådet Tænk lavede sidste år. Det vil du ikke gå glip af, hvis du overvejer at købe en el-cykel. 

 

 

 

Meget af det, der er værd at vide om motor og batteri

 

Motor

 

Skal jeg vælge en baghjulsmotor? En centermotor? Eller en forhjulsmortor? Det er der flere, der har spurgt os om.  Derfor beskriver vi nu kort, hvordan den enkelte motor trækker cyklen. 

 

Forhjulsmotor

Med en forhjulsmotor får du følelsen af at blive trukket fremad, når du træder pedalerne rundt. Den har stor trækkraft, men har en anelse forsinkelse ved stop og start. Derfor kræver den gode bremsefærdigheder af sin ejermand og ekstra opmærksom kørsel i sving. 

 

 

Baghjulsmotor

Med en baghjulsmotor får du oplevelsen af at blive skubbet frem, når du træder i pedalerne. Flere skriver, at den især bliver brugt til mountainbikes og andre sporty cykler med håndbremser og udvendige gear. 

 

 

Centermotor

Centermotoren sidder ved kranken og trækker igennem kæden. Derfor følelse det meget som at køre på en almindelig cykel med ekstra hjælp. Du cykler egentlig selv, og så supplerer motoren med ekstra kraft, alt efter hvilket køreprogram du har valgt. El-cykler med centermotor kan du få med indvendige eller udvendige gear og med alle typer bremser.


 

Men hvilken motor er så bedst?

Det kommer naturligvis an på, hvad du skal bruge din el-cykel til, men vores indtryk er, at centermotoren er bedst for hverdagscyklisten. De fleste skriver, at en centermotor giver det bedste balancepunkt, og at det muligvis også kan være en fordel i glat føre, fordi vægten tynger i midten af cyklen. 

 

Forbrugerrådet Tænk har lavet en test af el-cykler, hvor den med centermotor vinder stort. Blandt andet fordi den var mere komfortabel end de andre. Testpersonerne udtaler blandt andet, at den med centermotor er bedst, fordi det føles som at cykle på en almindelig cykel med ekstra medvind. Motoren mærker efter, hvor meget man træder i pedalerne og justere hjælpen derefter. Skide smart, hvis man ikke bryder sig om at blive skubbet eller trukket i.

 

Front- og baghjulsmotorer hjælper aktivt uanset, hvor meget du træder i pedalerne. Det er lidt ligesom at køre på en gammel knallert, udtaler nogle af testpersonerne.

Dog vil vi fremhæve, at for-eller baghjulstræk naturligvis er en fordel for mange. Det kan eksempelvis være en fordel for dig, hvis du har skavanker og svært ved at træde i pedalerne.

 

Testvinderen med centermotor er Kalkhoff Agattu Dame i7, og du kan se eksempler på brandet hos Cykelexperten, hvis du klikker her.

 
 

Forbrugerrådet Tænk fremhæver også SCO Premium Shopper 28 fra Dansk Supermarked. Den er bedst til prisen og fik næstehøjeste pointscore (69%) ved testen. Hvis du finder interesse i en cykel med frontmotor, skal du ikke betale mere end godt og vel 8.800 kr. for en el-cykel, som dommerne roser for sin affjedring i både sæde og forgaffel. Det giver en bedre komfort. Især på lange ture.

Lyder det som noget for dig? Så klik lige her.

 

 

Og liiiige en sidste ting om motoren:

 

En motor må hjælpe med max 25 km/t. Hvis den hjælper med mere, bliver "cyklen" pr. definition en knallert. Motorens effekt afgør, hvor meget hjælp el-cyklen yder. Effekten måles i Watt (W) og den højest tilladte motoreffekt er ifølge loven 250W. Flere anbefaler, at man vælger en cykel med en 250W-motor og en batterispænding på 36V (volt).

 

Og når nu vi er ved batterier, kan vi lige så godt gå en smule mere i dybden med, hvad man skal være opmærksom på.

 

Så vi fortsætter.

 

 

 

Batteri

 

Kort fortalt, så afhænger batteriets holdbarhed blandt andet af størrelsen på batteriet. Det er ligesom med tanken på en bil.  Jo mere benzin (strøm), der kan være i tanken, jo længere tid går der, før du har tømt den. Og det er naturligvis også her, at kvaliteten gør en forskel.

 

Vi har læst og læst og fundet, at flere anbefaler et batteri af typen litium-ion (Li-ion) eller litium-polymer (LiPo). De kan nemlig oplades hurtigt og tåler småopladninger. Eller slatopladninger, som nogle kalder det. 

 

Batterikapaciteten er afgørende for, hvor langt du kan køre på en opladning. Der er naturligvis også andre faktorer, som spiller ind, og det kan være terrænet eller din egen indsats på pedalerne. Vi har lært, at fabriksangivelserne for rækkevidde ofte er en anelse optimistiske, så derfor bør du som udgangspunkt regne med det halve for at være på den sikre side.

 

Man angiver batterikapaciteten i amperetimer (ah) eller Watt-timer (wh). Hvis du bliver nødt til at omregne fra amperetimer til Watt-timer, skal du blot gange med spændingen. Her er et eksempel: 36V x 10Ah =260 Wh.

Alle batterier taber kapacitet med tiden. Derfor kan det være en fin idé at købe et af de større batterier, medmindre andet imødekommer dine behov. Det tager omkring 5-6 timer at lade batteriet helt op. 

 

Hvis du gerne vil vide mere om batterier til el-cykler lige nu, kan du scrolle ned i bunden af siden til afsnittet om vedligeholdelse. Der forklarer vi nemlig, hvordan du passer på dit batteri, så du får mest muligt ud af det. 

 

Hvis du derimod gerne vil læse lidt om cykeltyper og lade dig inspirerer af forskellige el-cykelmodeller, bør du forsat følge kronologien og skanne det følgende afsnit. Lige bagefter kommer det om vedligeholdelse af el-cykler og batterier. Og det er det allersidste afsnit.

 

 

 

Brands - Hvilken cykeltype er du? 

 

Du finder et elektrisk hav af cykler, så snart du taster "el-cykel" ind på Google og trykker på søgknappen. Derfor har vi forsøgt at indsamle forskellige modeller og brands, der kan give dig et indtryk af, hvad markedet byder på. Det eneste du skal gøre er at tænke over, hvad for en cykeltype, du er:

 

 

Jeg er glad for at cykle rundt omkring

 

SCO E-Shopper har vi været inde på. Det er den billige el-cykel fra Dansk Supermarked, og du kan faktisk også få den hos Wupti.com. Endda en anelse billigere, hvis du klikker her

 

Som du kan se, er det en dame cykel. Den har 3 indvendige gear fra Shimano og er fremstillet med et aluminiumsstel på 50 cm. Den har 28" hjul med dobbeltbundede aluminiumsfælge, og du vil opleve, at man kører på den så let som en leg.  Den kan køre 40-45 kilometer pr. opladning (naturligvis alt efter terræn og dine egen indsats).

 

Batteriet er nemt at tage af, så du uden problemer kan tage det med indenfor og lade det op uanset, hvor du befinder dig. Batterisystemet har integreret BMS, hvilket giver en maksimal udnyttelse af kapaciteten. Cyklen vejer 25 kg. og har en Royal-sadel og både hånd- og fodbremse.

 

 

 

Jeg vil gerne betale mere for høj kvalitet


Connondale Mavaro Active City 2 er velegnet til bykørsel og er af høj kvalitet. Fri BikeShop sælger den og du kan tjekke den ud lige her.


Den er skåret i et elegant og klassisk design, og du kommer let og bekvemt fra A-B, hvis du rider denne cykel.

Den har 8 indvendige gear og effektive skivebremser fra Shimano. Derudover har den integreret lys, bagagebærer samt lås, og så er dækkene Schwalbe Big Ben Plus, SnakeSkin, 27.5x2.0", reflective sidewall.

 

 

 

Jeg har ikke vildt mange penge at gøre med

 

SCO E-Basic koster blot 6.999 kr. Så hvis du primært har lommen fuld af uld, men insisterer på at købe en el-cykel, er denne model et godt bud.

Du kan få den hos Wupti.com, og hvis du vil se den lave pris med egne øjne, så klik her.

 

Den er fremstillet med et aluminiumsstel på 53 cm og har 28" hjul med dobbeltbundede aluminiumsfælge. Du kan køre 30-40 kilometer på en opladning og det afhænger (igen) af: terræn, vind og din egen indsats. Den har fodbremse og en V-bremse fra Shimano foran.  Den er udstyret med skærme og bagagebærer, og så har den 3 indvendige gear.

 

 

 

Jeg cykler ofte på ujævn terræn

 

Focus Adventura2 Dame 8G 11AH er et godt valg, hvis du søger en cykel til trekking og lange ture. Kig nærmere på cyklen her.

 

Den er kendt for sin gode komfort, fordi man cykler i oprejst stilling, hvilket giver en mere afslappet cykeloplevelse. Den har også en relativt bred cykelkæde, som også biddrager positivt til komforten.  Med brede og kraftige dæk er du sikret et godt vejgreb og større sikkerhed, når du cykler. Den er ideel til ture i skoven, på grusstier eller andet ujævn terræn.

 

Cyklen har en centermotor, hvilket optimere balancen, og så har den 8  gear.

Den koster en sum penge, men til gengæld får du en cykel af højkvalitet, der på ingen måde begrænser dig til kørsel i byen. 

 

 

 

 Jeg klapper i hænderne over karakteristiske design

 

Kildemoes Egoing Qharma El kommer i et karakteristisk og flot retro-design. Så hvis du påskønner 50'ernes æstetik, bør du overveje denne.  Du kan købe den hos Jupiter, og du kan se cyklen ved at klikke her.

 

Cyklen har 7 indvendige gear, rullebremser og integreret lys og cykelkurv. Den har en rækkevidde på omkring 75 km, og nu siger vi det lige en allersidste gang: alt efter terræn og din egen indsats på pedalerne. Og så har den et Shimano STePS elsystem. Stellet er lavet af aluminium,  og så har cyklen også skærme og lås.  

 

 

 

 Jeg vil have en el-cykel. fra en forhandler, der er specialist

 

RIESE & MÜLLER ROADSTER TOURING er blot en ud af mange el-cykler fra EBIKECENTER. Dem har vi nævnt tidligere i indlægget, fordi de er specialister i el-cykler. Se nærmere på cyklen her.

 

Cyklen er en en fusion mellem en landevejscykel og en citybike.  Den har en centermotor fra Bosch Active, som giver højere frihøjde end den traditionelle Bosch Classic. Rækkevidden er omkring 100 km. Og  så har cyklen en gearskiftesensor og 4 assistance niveauer, så du nemt kan finde din egen kørestil. Køber du denne el-cykel, får du også glæde af Suntour NCX forgaffel, Magura MT4 hydrauliske skivebremser, Shimano Deore 10 udvendige gear, skærme og lygter for og bag. 

 

Hænger du på?

 

Vi er nået til det allersidste afsnit. Det om vedligeholdelse. Og så siger vi tak for denne gang.

 

 

 

Sådan vedligeholder du din el-cykel

 

Rengøring

 

Regel nummer 1: Du må aldrig  bruge en højtryksrenser, eller anden vandspreder med tryk, når du renser din el-cykel. Det er hårdt for cyklens dele, så du bør i stedet skylle den med en haveslange eller andet uden kraftigt tryk på.

 

Du kan med fordel også bruge rensevæske, der er beregnet til cykler, på områder, som er ekstra beskidte. Eksempelvis på stellet omkring kæden. Brug derefter en klud eller en børste til at fjerne det sidste snavs.

 

Du kan bruge en mild, flydende sæbe på resten af cyklen, og her er det vigtigt, at du skyller ordentligt efter. Men du må ikke skylle sporadisk. Batteriet og controlleren må ikke udsættes for vand. Vrid i stedet en klud hårdt op og tør dem af, og hvis du vil passe godt på dit batteri, bør du benytte kontaktspray på batteriets poler, efter du har rengjort det.  Når du renser kæden, kan du bruge kæderens for at fjerne gammel olie og snavs, og bagefter skal du huske at skylle efter med vand.

 

Du kan lade luften tørre cyklen, eller du kan bruge en bomuldsklud til at tørre den. Flere anbefaler, at man slutter af med en muc-off spray. Den lægger en hinde over cyklens stel og gør det nemmere at rengøre cyklen næste gang. 
Du kan se et eksempel på en muc-off spray, hvis du klikker her.

Du bør parkerer din el-cykel et tørt sted, hver gang du har mulighed for det. Og du gør også klogt i at tage dit batteri med indenfor, når du ikke bruger cyklen.

 

 

Skal jeg være opmærksom på noget om vinteren?

 

Ja, det skal du. Din fremtidige forhandler vil forhåbentlig fortælle dig, at du bør skylle din el-cykel jævnligt med lunkent vand, for at gøre cyklen fri af vejsalt og andet vinterskidt. Og her er det især vigtigt at stille cyklen et frostsikkert sted, så vandet på cyklen ikke fryser fast om cyklens dele. 

 

Glædelig jul? Nej, vel?

 

De fleste anbefaler, at du minimum to gange om året giver din el-cykel den helt store rengøring.  Og som med alle andre cykler, bør du huske at kontrollere trykket i dine dæk. 

 

Du kan med fordel få det første servicetjek på din el-cykel inden for de første tre måneder efter køb. Så får du hurtigt et indtryk af, hvordan og hvor meget din el- cykel skal vedligeholdes, og om du har fat i den lange ende.  Herefter bør du lade en fagmand kigge på den mindst en gang om året.

 

 

 

Opladning af batteri

 

Siden hvornår er det blevet en kunst at lade et batteri op?

 

Siden el-cyklen kom til verden.

Derfor fortæller vi dig alt vi ved om, at lade et el-cykelbatteri korrekt op, så du ikke forringer batteriets levetid.

 

Lad os servere rådene i punktform:

 

  • Oplad batteriet efter hver tur. Også selvom det ikke falder dig naturligt. Slatopladninger (det vi nævner længere oppe) påvirker batteriets kapacitet positivt. Hvis ikke du slatoplader, bliver den distance du før kunne køre på én opladning kortere og kortere.

 

  • Du må aldrig aflade dit batteri fuldstændigt. Det kan ødelægge batteriets celler og reducere batteriets levetid. Hvis du gør slatopladninger til en vane, er du sikker på at undgå dette.

 

  • Oplad altid dit batteri ved stuetemperatur. Når du skal oplade dit batteri i vinterhalvåret, må du ikke sætte batteriet i laderen, før det har opnået stuetemperatur. Så er du også sikker på, at eventuel kondensvand fra temperaturskiftet er væk og ikke beskadiger dit batteri.

  • Du bør også opbevare batteriet ved stuetemperatur. Hyppige temperaturudsving forringer batteriets levetid. Og så må man heller ikke udsætte det for sollys mere en højest nødvendigt.

 

  • Du bør opbevare batteriet i samme position, som det sidder i på cyklen. Hvis det eksempelvis sidder vandret under dit bagagebærer, skal du opbevare det i en vandret position.

 

  • Sluk altid for laderen, når du tager batteriet fra, eller når batteriet er ladet op.

 

  • Som nævnt er det en god idé at tage sin oplader med, eller at have en ekstra oplader på bestemmelsesstedet, når man cykler lange ture eller med tung vægt. Så kan man lade batteriet op, og være sikker på, at det holder hele vejen hjem.

 

  • Pas på koblingspunkter, når du sætter laderen i dit batteri. På mange opladerstik er der en forhøjning, som du skal føre ind i en tilsvarende rille i batteriet. Vær altid sikker på at disse to er lige ud for hinanden, før du presser stikket ind i batteriet. Lad din forhandler vise dig, hvordan du gør, hvis du er i tvivl.

 

  • Flere skriver, at din cykels system og batteri som minimum bør blive efterset af din forhandler 1-2 gange om året.

 

 

Well done, kære læser! Det er det allersidste råd, vi serverer i denne omgang.

 

Så til dig, der har nærstuderet, skimmet eller slatlæst dette blogindlæg:

 

Ved du mere om el-cykler nu, end du gjorde for ti minutter siden? Og har du nu et forøget kvindemod til at begive dig ud i det elektriske hav af el-cykler? 

 

Hvis du tænker ja til minimum et af spørgsmålene, er vi ovenud tilfreds.

 

Sidder du inde med forslag til, hvad vi bør skrive om? Så er du mere end velkommen til at sende dine idéer til: nicolai@buddhabikes.dk

 

Tusind tak, fordi du læste med!

 

- Cykelven

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Please reload