Please reload

Seneste blogindlæg

Chefen har testet cykellygter: FINDRS DeLight versus Reelight Nova versus Sunshine USB

27.09.2018

Vi vil gerne finde de rette produkter til vores kunder og brugere, og dem bør man teste sig frem til.  Derfor har vi sat vores chef, Simon Søndergaard, til at teste tre cykellygter, som er nye på markedet.  Han laver alligevel aldrig en skid. I løbet af testen fokuserede Simon blandt andet på lygternes design, montering, batteritid, pris og sin generelle oplevelse af lygten. Han har en klar favorit, som han anbefaler.  

 

 

Testen er subjektiv, men faglig,  og resultaterne beror på vores vurderinger som cyklister og cykelnørder.  Vi er naturligvis klar over, at forskellige mennesker, med forskellige cykler, har forskellige meninger om cykelprodukter.

 

Lad os starte med et kort overblik over, hvad producenterne selv siger om deres egne produkter. Så kan du have det in mente, når du læser testens resultater, hvor der også vil være billeder af produkterne.

 

 

Det siger de tre testkandidater om deres egne produkter

 

FINDRS Delight

 

Lygten er efter sigende en intelligent cykellygte. Du kan forbinde den til din smartphone via en app. Lygterne tænder automatisk, når den officielle lygtetændingstid er inde, og baglygten markerer, når cyklisten bremser, på samme måde som baglygterne på en bil gør det, når bilisten bremser. Lygterne har en konstant lysstyrke. Og så husker lygten, hvor du har parkeret, så du let kan finde den med et kort på din telefon.

 

Et sæt med en forlygte og en baglygte koster 498 kr.

Du kan læse mere om lygten, hvis du klikker her.

 

 

 

Reelight Nova

 

Lygten tænder og slukker af sig selv. Lygten bruger ikke batteri, fordi lyset bliver genereret ved hjælp af roterende magneter. Ifølge producenten er lygten nem at montere og svær for tyven at pille af. De lyster konstant og kan lyse det meste af vejen op. 

 

Den samlede pris for en forlygte, en baglygte og to dynamoenheder er 478 kr.

Du kan læse mere om lygten og se en produktvideo, ved at klikke her.

 

 

 

Sunshine USB

 

Der er tale om en vandafvisende lygte med LED-lys. Den er lavet i aluminium, og så kan du lade den op med et USB-stik. Man tænder lygten ved at klikke på glasset en enkelt gang og kan derefter vælge mellem tre forskellige lysindstillinger.

 

Den vejledende pris på et sæt med en forlygte, en baglygte, to monteringsremme og to USB-kabler er 370 kr.

Du kan læse mere om produktet, hvis du klikker her

 

 

Det var producenternes egne ord om deres produkter. Nu er det tid til at præsentere vores samlede vurderinger af lygterne. Vi kan afsløre, at de ikke stemmer fuldkommen overens med det, producenterne skriver. Men det ville også være en smule kedeligt.  

 

 

Reelight Nova dumpede chefens test, men så...

 

I den første udgave af dette blogindlæg skrev vi, at Reelight Nova dumpede testen. Producenten tog efterfølgende kontakt til os med det samme, og hele seancen er endt ud med, at lygten uden tvivl består. Lidt længere nede forklarer vi, hvorfor "ikke-bestået" blev til "bestået".

 

Lygter fra Reelight er elsket af mange cyklister, fordi de tænder og slukker af sig selv og ikke kræver batterier. Men lastbilchaufførerne hader dem, fordi lygterne sidder lavt og kan være svære at se fra en lastbil. Derfor har Reelight lavet en ny lygte, der sidder højere og er lettere at spotte.

 

 

Her er konklusionen

 

Reelight Nova får point for design, kraftigt lys og simple og innovative monteringsløsninger. Vi oplevede, at dynamoenheden var svær at stramme fast på cyklen, så forbindelsen til lygterne nemt forsvandt. Det viser sig dog, at vi har været udsat for en usandsynlig fejl, og efter nye tests har vi besluttet, at produktet består. 

 

Efter vores første test har Reelight udgivet en ny lygte, som fungerer, selvom man har bagagebærer på. Det beskriver vi nærmere længere nede. Ros til Reelight for at gå så meget op i deres produkter.

 

 

Pænt design: JA? 

Let at montere og afmontere: JA 

Batteri-fri: JA 

Robust: MÅSKE 

Passer til racercykler og mountainbikes: DELVIST

Billige: NEJ

Smarte features: NEJ 

Virker ordenligt: JA

 

 

 

Test nummer 1 - montering (dårlig start, men en god slutning)

 

Måden man monterer lygterne på er simpel og relativt kompatibel med de fleste cykler. Systemet er smart og nytænkende, og når man har luret, hvordan det fungerer,  er det let at sætte lygterne på. Det er dog svært at spænde dynamoenheden fast til cyklen, og hvis man bliver stædig og strammer hårdere, kammer den over og bliver løs igen.  Simon forsøgte med flere nyåbnede dynamoenheder, men mødte samme problem.  

 

For at være sikker på, at det ikke bare var chefen, der havde problemer med dynamoenheden, fik vi fire andre til at teste produktet. De oplevede desværre samme problem. Vi kan ikke konkludere, at det er produktet, som ikke virker. Men vi kan konkludere, at fem cykelkyndige testpersoner havde besvær med at få det til at fungere.

 

Her er et billede af dynamoenheden, efter cyklen er kørt over ét vejbump. Det kommer vi tilbage til. 

 

 

 

Visse stel og forgafler er for store til, at man kan montere dynamoenheden. Hvis man har, eller gerne vil have, en ringlås eller kliklås på sin cykel, kan de blive besværligt. Dynamoenheden bliver nemlig monteret samme sted som låsene. 

 

 

Fra ikke-bestået til bestået

 

Som nævnt tale vi med udviklingsafdelingen hos Reelight efter vores første anmeldelse. De var meget nysgerrige efter, hvad der var sket med de løse dynamoenheder, for de har nemlig ikke haft andre tilfælde som vores. Det viser sig, at der har været en usandsynlig fejl i dem, vi har testet. Vi fik nogle nye, og de virker rigtig fint.

 

Det er superfedt, at Reelight går så meget op i deres produkter. Det skal de have ros for, og derfor synes vi også, at du skal se, hvor godt dynamoenheden rent faktisk kan sidde fast. Billedet er muligvis svært at genskabe, men det snyder ikke.

 

 

 

Det er da ret imponerende!

 

 

 

Test nummer 2 - få lygten til at lyse

 

Man skal montere en dynamoenhed foran og bagpå og føre en lille ledning op til lygten. I første omgang lykkedes det ikke at få et eneste lysglimt at se. Vi ved ærligt talt ikke hvorfor, men da Simon monterede den på en anden cykel, lyste lygten.

 

R&D manageren fra Reelight, Jes Jakobsen, har været så venlig at forklare os, hvordan produktet teknisk set virker.

 

"Er fælgen på din cykel i stål og magnetisk, vil dynamoenheden muligvis fungere, men vi vil dog fraråde det, fordi fælgen trækker for meget i magneten. Dynamoen fungerer derimod optimalt med aluminiumsfælge, der per definition ikke er magnetisk tiltrækkende. Materialet er derimod elektrisk ledende, hvilket betyder, at når en magnet passerer forbi i høj hastighed, løber der en lille strøm inde i materialet. Strømmen kaldes for eddy currents, og denne skaber et magnetfelt, der modvirker magnetfeltet fra dynamoenhedens magnet. På denne måde bliver magneten sat i rotation og genererer strøm i dynamoenheden, så lygten begynder at lyse"

 

 

Her er et billede af baglygten.

 

 

Som du kan se, er det lidt problematisk, hvis man har bagagebærer på sin cykel. Lygten er godt gemt væk...

 

 

...Men så kom der en ny lygte på markedet

 

Siden vores første test har Reelight lavet en ny baglygte til NOVA-systemet. Nu kan du undgå problemet med bagagebæreren. Den nye baglygte ser ud som vist på billedet.

 

 

 

 

Test nummer 3 - kørsel

 

Kan du huske det med, at dynamoenheden var svær at stramme? Efter 50 meter på cyklen tydeliggjorde et lille vejbump problemet. Bumpet fik begge dynamoenheder, som skaber elektricitet, til at flytte sig omkring 5 centimeter. Det resulterede i, at lygterne ikke længere fik strøm og stoppede med at lyse.

 

Simon prøvede lygten på flere cykler og oplevede det samme problem.  Men, som nævnt flere gange, har vi været ret uheldige med den lygte, vi testede. Vi fik nogle nye lygter af Reelight, og de fungerer superfint.

 

 

 

 

FINDRS Delight er god til hverdagscyklisten

 

FINDRS kontaktede os og ville vise deres nye produkt frem og lade os teste det. Det produkt, de sendte til os, ser således ud.

 

 

 

 

 

Her er konklusionen

 

Producenten bør overveje at lave lygten en smule mindre og pænere. I forhold til andre lygter, betaler man ganske lidt for de ekstra funktioner, produktet indeholder. Du kan tracke din cykel ved tyveri, eller hvis du glemmer, hvor du har parkeret den. Lygten kan selv finde ud af, om det er lyst eller mørkt udenfor og tænde eller slukke derefter. Bremselyset virker, når man har kørt i 2-5 minutter. 

 

Overordnet set, er den ideel til hverdagscyklisten, mener Simon. Især fordi man har mulighed for at finde den, hvis den bliver stjålet. Selvom du har en god og billig forsikring, tjener du lygten ind, første gang nogen låner din cykel uden at spørge om lov.

 

 

Pænt design: NEJ?

Let at montere og afmontere: JA

Batteri-fri: NEJ

Robust: JA

Passer til racercykler og mountainbikes: DELVIST

Billige: NEJ

Smarte features: JA

Virker ordenligt: JA

 

 

 

Førstehåndsindtrykket 

 

Indpakningen er flot, men lygterne er en smule grimme. De ser i hvert fald helt almindelige ud. Det er naturligvis en smagssag, og det viser sig også, at det er meningen, at lygterne ikke skal være iøjnefaldende og røbe sin tracking-funktion for tyveknægte. Simon Søndergaard sætter pris på, at FINDRS ikke har forsøgt at opfinde et revolutionerende look for +200 kroner, men om det er godt eller skidt, lader vi dig om at vurdere.

 

 

Test nummer 1 - batteritid

 

Lygten kan eftersigende lyse i 20 timer, men det er svært at teste, om det er tilfældet, fordi lygten slukker efter 1-2 minutter, hvis den ikke er i bevægelse. Lidt irriterende for testen, men smart for cyklisten, der glemmer at slukke sin lygte. En eller anden form for intelligens er der vist tale om, hvis vi nu skal bakke op om producentens catch frase.

 

 

 

Test nummer 2 - appen

 

Applikationen er nem at finde på app store og fylder ikke mere end 20 MB. Den tager et øjeblik at hente ned på telefonen, og selve appen er velovervejet, responsiv og intuitiv. Den fortæller dig hurtigt, hvordan du opretter forbindelse til lygterne.  Det er enkelt og illustreret som vist på billedet.

 

 

Det hele er let og man forstår hurtigt, hvorfor man ikke får en manual med lygterne. Det er overflødigt, og de skal have point for at spare på materialerne.

 

Man kan også bede lygterne om at lyse, hvis man har svært ved at finde sin cykel blandt andre cykler. Funktionen ser således ud:

 

 

 

Hvis du har glemt, hvor du har parkeret den, eller den er blevet stjålet, kan du følge brødkrummerne og finde frem til din cykel.  FINDRS har fortalt os, at deres research fortæller, at de fleste cykeltyverier er brugstyverier over kort tid. Den stjålne cykel bliver typisk fundet i en hæk, eller der, hvor tyven nu engang vælger at smide den. Derfor vil FINDRS give dig muligheden for at tracke din cykel. Er det intelligent? Tjo, det er i hvert fald supersmart!

 

 

 

 

 

Test nummer 3 - montering

 

Der sidder en lille lap papir på forlygten, som forklarer, hvor let den kan sidde på både forgaflen/forbremsen og på en kurv. Det betyder, at den passer til størstedelen af de cykler, vi ser i bybilledet. Baglygten kan umiddelbart kun sidde under sadlen, og det kræver, at sadlen ikke er helt i bund. Det er dog ikke værd at problematisere, for hvis du cykler med sadlen i bund, betyder det sandsynligvis, at du bør sætte sadlen lidt op eller anskaffe en større cykel, som rent faktisk passer til dig.

 

Hvis du har bagagebærer på din cykel, kan det blive et problem, fordi lyset bliver blokeret af det, du har på din bagagebærer. Der følger ikke bolte, møtrikker eller værktøj med, men det er heller ikke noget kolosalt problem. Slet ikke. Hvis man ikke har unbraconøgler derhjemme, kan din lokale cykelhandler let montere lygterne for dig. 

 

 

 

Test nummer 4 - den samlede oplevelse

 

Det virker lidt som om, at lygterne lever sit eget liv, når de tænder af sig selv. Problemet opstår muligvis fordi, at man kan tænde og slukke lygterne via appen, men også manuelt. Det kan føre til, at lygterne bliver forvirrede over, om de skal være tændt eller slukket. Men det er uden tvivl smart, at lygten selv tænder, når man kører afsted. I løbet af testen tændte den også nogle gange, selvom det var lyst. Men som

det er tilfældet med alle intelligente væsner, så følger evnen til at tænke med egenskaben til at blive forvirret. 

 

Appen fortalte ofte, at cyklen var i bevægelse, selvom den holdt stille. Det var en smule irriterende og muligvis også batteridrænende for telefonen.  Men det hele løste sig, da chefen slettede appen og hentede den igen. Alle de tidligere problemer forsvandt. Så det er nok en fin idé at være en smule tålmodig, hvis du oplever lignende problemer første gang du vækker dine intelligente Delight-lygter til live.

 

I forhold til bremselyset, skal man være mere tålmodig end vores chef var til at starte med, da han troede, at funktionen ikke virkede. Når du har monteret baglygten, bruger den 2-5 minutter på at kalibrere sig ind. Den finder ud af, hvor den er monteret på cyklen, og i denne periode er bremselyset slået fra. Når kalibreringen er gennemført, aktiverer bremselyset, så lygten lyser kraftigere, eller blinker, når den mærker nedsat hastighed.

 

 

 

 

Sunshine USB vinder chefens hjerte

 

Små og diskrete lygter, der er pæne og lette at montere er populære. Men desværre er de fleste af den salgs for billige og dårlige til at opfylde lovens krav om cykellygter. Derfor har Simon testet et alternativ, der ovenikøbet er USB-opladelig. Sådan her ser produktet ud:

 

 

 

 

Her er konklusionen

 

Simon er fan af lygten. De er måske en smule dyre, men de lader til at være robuste, og hvis de fungerer i lang tid, er de hurtigt pengene værd. Simon Søndergaard køber selv et sæt, og han anbefaler dig at gøre det samme. Og ja, vores chef er forfængelig og går muligvis for meget op i udseendet (på sine cykler).

 

 

Pænt design: JA?

Let at montere og afmontere: JA

Batteri-fri: NEJ

Robust: JA

Passer til  racercykler og mountainbikes: JA

Billige: NEJ

Smarte features: JA

Virker ordenligt: JA

 

 

 

Førstehåndsindtrykket 

 

Lygterne er små, pæne og simple. De virker robuste, primært lavet i metal og ikke i plast. Point for det. Der følger ledninger med, som passer til de fleste mobilopladere. 

 

 

Test 1 - opladning

 

Lygterne lader hurtigt op. Der er ingen knapper, som stikker ud. Man tænder og slukker lygten ved  at trykke på selve glasset og holde det inde i 1-2 sekunder. Let som en leg. Når man lader den op, skal man skille den ad som vist på billedet.

 

 

 

 

 

Test 2 - montering 

 

Det tog 3 sekunder at montere den enkelte lygte. Nemt. Lygterne sidder på styret og på sadelpinden, så de sidder relativt højt, og de sidder også godt fast. Der er intet er klage over.

 

 

Test 3 - kørsel

 

Simon havde én enkelt kommentar: De fungerer bare. De lyser.

 

 

 

Det var det

 

Det var bossens cykellygtetest af FINDRS Delight , Reelight Nova og Sunshine USB. Det er skønt endelig at se ham lave noget, så vi sætter ham uden tvivl til at teste andre ting og sager.

 

Blev du inspireret? 

 

Vi ved, at der er mange produkter derude, som er svære at navigere rundt i. Og vi vil gerne have, at du finder de bedste.

 

Hvis du opdager nogle cykelprodukter og gerne vil vide, hvordan de fungerer i den virkelige verden, er du velkommen til at sende mig en mail med foreslag til, hvad vi kan teste: nicolai@buddhabikes.dk

 

Vi lover ikke noget, men vi er altid interesseret i at samarbejde med cyklister!

 

Tusind tak, fordi du læste med!

 

- Cykelven

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Please reload