Please reload

Seneste blogindlæg

Når du køber en cykel, bør du kigge på bremserne

Når du er på udkig efter en ny cykel, bør du huske at holde øje med bremserne og tænke over, hvad du har behov for. Alle vil selvsagt gerne have gode bremseklodser, kalibre og greb, som holder længe. Og et flot design, som føles godt og responsivt. Det er derimod selve typen af bremse, som ofte bliver overset.  Og det er meget forskelligt, hvordan en bremse rent faktisk bremser, hvordan man skal vedligeholde den, bremsens evne under forskellige vejrforhold, og så er der naturligvis også forskel på prisen.

 

 

   Det er ikke ligetil at skifte typen af bremse på en cykel, og derfor er det vigtigt, at du skænker bremserne en tanke, når du køber en cykel. Vi håber, at du bliver skarp til at lave en bremse-vurdering efter denne cykelvenlige guide.

 

 

Fælgbremser
 

Du kan finde mange typer af fælgbremser, men fællesnævneren er, at de fungerer ved, at to bremseklodser klemmer på siderne af hjulets fælg. Fordi, at der er mange variationer af fælgbremser, vil dette afsnit være en anelse generaliserende. Nedenstående V-bremse er nok den hyppigst brugte på hverdagscykler, men der er også racerbremser og canti-lever bremser, som ligeledes er fælgbremser.


 

 

 

Bremseevne: De bremser hårdt og effektivt og typisk med en god modulering. Modulering betyder evnen til at kontrollere, hvorvidt man vil bremse blidt og langsomt eller hårdt og abrupt. Det er typisk praktisk at kunne begge dele.  

 

 

Egenskaber i vådt vejr: Når fælgen og bremseklodserne bliver fugtige, vil de ofte bremse væsentligt dårligere. Men du kan udbedre det med bremseklodser, som fungerer bedre i vådt vejr.Det er også meget almindeligt, at våde fælgbremser hyler, når du bremser. Du skal også være opmærksom på, at fælgbremser fungerer via kabler, som kan fryse i frostvejr.

 

 

Vedligehold: Man skal justere fælgbremser jævnligt, og bremseklodserne bliver løbende slidt og skal skiftes. Bremseevnen er som udgangspunkt god, men det afhænger også meget af, at man justerer dem løbende. Jo højere kvalitet bremsen og bremseklodsen er, jo mindre behøver du typisk at justere den. Visse v-bremser har plads til henholdsvis større eller mindre bremsklodser, hvilket har en betydning for hvor hurtigt de slides. 

 

 

Muligheder: Du kan finde mange forskellige typer, som varierer i kvalitet, og på mange cykler er det muligt at opgraderer bremserne til en rimelig pris. Men bedre bremseklodser fra starten kan ofte betale sig.

 

 

Problemer: Det kan være irriterende at skulle vedligeholde, men den største anke mod fælgbremser er typisk, at de, af åbenlyse årsager, slider på fælgen. Det ender ofte med, at man skal have et nyt hjul på sin cykel. Nogle gange kan man nøjes med at skifte fælgen. Og dit valg af bremseklodser har stor betydning for, hvor meget de slider fælgen.

 

Prisklasse: Fælgbremser kan være gode og dyre. Eksempelvis ligesom dem, man ser på dyre racercykler. Men det er generelt en meget billig og simpel bremse, og det er derfor også den bremse, man hyppigst ser på almindelige hverdagscykler. 

 

 

 

 

Rullebremser

 

Rullebremser er indvendige bremser, som sidder ved hjulets centrum. Ofte sidder der en køleskive på dem, og det får nogle til at forveksle dem med skivebremser. Billederne her i artiklen hjælper dig forhåbentligt med at se forskel. Det er nemlig to meget forskellige typer af bremser.

 

 

 

Bremseevne: Rullebremser giver en blød og forsigtig opbremsning, og moduleringen er typisk ikke særlig stor. Det betyder, at det kun er i meget begrænset omfang, at du har mulighed for at lave en abrupt opbremsning med rullebremser. Men de bremser fint, og få mennesker kører så hurtigt, at det egentlig er nødvendigt med hårde opbremsninger.

 

 

Egenskaber i vådt vejr: Fordi rullebremser fungerer via en indvendig mekanisme, er den temmelig ligeglad med vejret og således en af de mest stabile bremsetyper, du kan købe. Ligesom fælgbremsen, fungerer rullebremsen også via kabler, som kan fryse i frostvejr. 

 

 

Vedligehold: Du skal ikke vedligeholde en rullebremse særlig meget. Men ligesom de fleste andre bremser, fungerer bremsen via kabler, som man skal skifte lige så ofte, som man skal med andre bremser. Der er dog ikke behov for løbende justeringer og skift af bremseklodser, hvis du en sjælden gang smører bremsen med en særlig type fedt. Det er billigt. 

 

 

Muligheder: Der er ikke mange forskellige typer eller muligheder for opgraderinger.  

 

 

Problemer: Der er ikke de store problemer med rullebremser. De er dog en smule tunge og er derfor ikke egnet til sportscykler. Kølekniven kan begynde at rasle, og hvis du ikke giver den lidt fedt i ny og næ, begynder den at give lyd fra sig. Og så bremser de 'blødt'. Ønsker man en kraftig bremseevne, er det naturligvis et problem at rullebremser giver en blødere og lidt langsommere bremseevne.

 

Prisklasse: Typisk er rullebremser lidt dyrere end billige fælgbremser, men ikke meget. Og fordi du ikke skal vedligeholde bremserne særlig meget, er de typisk 'tjent ind' i løbet af to år.

 

 

 

Tromlebremser

 

Tromlebremser minder meget om rullebremser. Den største forskel er, at bremsen er helt integreret i hjulet modsat rullebremsen, som man kan tage af og på uden at skifte hjul. Tromlebremser er typisk æstetisk mere prangende, og det betyder jo også noget.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bremseevne: Se rullebremse.

 

Egenskaber i vådt vejr: Se rullebremse.

 

Vedligehold: Se rullebremse. Dog med den undtagelse,  at når man skal skifte bremsen (efter mange år), skal man skifte hele hjulet.

 

Muligheder: Se rullebremser.

 

Problemer: Som rullebremsen er de tungere og giver ligeledes en blød bremseevne. Det kan både være godt og skidt, og det er et spørgsmål om præference.

 

Prisklasse: Se rullebremse. Dog skal man, som sagt, skifte hele hjulet, når man skifter tromlebremser, men tromlebremsen holder typisk også længere, så omkostningen bliver den samme i længden. Og typisk bliver et hjul slidt og træt af sine dage før tromlebremsen.

 

 

 

Skivebremser

 

Skrivebremser fungerer ved, at to bremseklodser klemmer på en skive, som sidder på hjulet. Og som vi skrev tidligere, så er der mange, som forveksler skivebremser og rullebremser med hinanden. Så tag et godt kig på billedet her og scroll op til billedet af rullebremsen bagefter. Forskellen bør være til at se.

 

 

 

Bremseevne: Skivebremser er meget effektive og tilbyder den bedste modulering.

 

Egenskaber i vådt vejr: Skivebremser virker rigtig godt i nærmest al slags vejr.  Du kan desuden få dem i hydrauliske versioner, som ikke fryser i frostvejr.

 

Vedligehold: Bremseklodserne holder typisk meget længere end på fælgbremser og slider ikke på fælgen. Det kan være et stort plus, hvis man kører på dyre fælge. Du skal dog justere skrivebremser jævnligt, og de er følsomme for bykørsel. Os fra trafikken og olierester (og andet skidt og møg) fra vejene skaber en hinde af trafikfilm, som let kan få skivebremsen til at hyle og skrige. Du kan forebygge dette ved at bremse tit og bremse kraftigt. Det er vigtigt at parkere cykler med skivebremser indendørs. Og det er vigtigt, at du bruger cyklen korrekt, hvis du vil have glæde af skivebremserne. 

 

Muligheder: Du kan finde mange forskellige modeller, som varierer i kvalitet. Og du kan også finde forskellige typer af klodser, som varierer i holdbarhed og bremseegenskaber.

 

Problemer: Skivebremser er egentlig mere udstyr til sport end til hverdagstransport. De kræver vedligehold og betænksom parkering. Hvis du helst vil have en cykel, som bare virker uden det store besvær, skal du overveje at vælge noget andet end skivebremser. 

 

Prisklasse: Skivebremser er dyre, men der findes discountmodeller, som nærmer sig prisen på de andre bremsetyper. Men når nu der er tale om følsom mekanik, vil vi ikke råde dig til at købe upræcise discountmodeller. Hvis du stiller høje krav til din cykel, bør du købe gode og dyre skivebremser. Hvis du har få krav til din cykel, så undlad at købe skivebremser.

  

 

Fodbremser

 

Bremseevne: Fodbremser er bløde og svære at blokere på, men med udmærket modulering. 

 

Egenskaber i vådt vejr: Vejret har ingen effekt på selve bremsen. Og bremsen er ikke kabelstyret, så frost har typisk heller ikke nogen indflydelse på bremsens funktion.

 

Vedligehold: Hvis man ikke strammer kæden og skifter den efter behov, kan den falde af, og så virker fodbremsen ikke. Men selve bremsen kræver ikke rigtig vedligeholdelse, og selvom man kan slide bremsen op, sker det temmelig sjældent. 

 

Muligheder: Du kan finde gamle modeller, som bliver slidt hurtigere end andre, men det er sjældent et problem og der findes ikke de helt store valgmuligheder mellem forskellige typer af fodbremser.

 

Problemer: Hvis du vil have friheden til at kunne køre dine pedaler baglæns uden at bremse, så er fodbremsen et dårligt valg. Ellers er fodbremsen genial.

 

Prisklasse: Fodbremser er billige. Et hjul med en fodbremse koster typisk det samme som et hjul med friløb. Og et hjul med friløb mangler selvsagt en bremse. På en eller anden måde, kan man argumentere for, at fodbremsen er 'gratis'. Men hvis man ikke har den, kræver det et nyt hjul at få den. Og hvis din cykel ikke har en fodbremse i forvejen, kan du ofte ikke få sat en på, fordi cyklen ikke er lavet til det. Spørg en fagmand, hvis du er nysgerrig.  

 

 

Vi håber, at du har vores cykelvenlige guide i baghovedet, næste gang du er på udkig efter en cykel. 

 

Tusind tak fordi du læste med!

 

Hav en rigtig god dag

Cykelven 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Please reload