top of page

OM VALG AF DÆK

- Man skal jo begrænse sig, så denne artikel forholder sig kun til hverdagscyklisme og pendlerens behov. Dyrker du race, cross, MTB eller anden cykelsport, så skriv til os - så skal vi nok nørde dit behov!

​

Dette er ikke en videnskabelig artikel, men 100% baseret på vores egne professionelle erfaringer. En erfaring som er baseret på de medlemmer vi har og de cykler de køber.

HVORFOR ER DÆKVALG VIGTIGT?

​

Dækket er cyklens kontakt til underlaget og er derfor altafgørende for cyklens vejgreb, hvor effektivt den ruller over terrænet, samtidig med at det har stor indflydelse på din komfort på cyklen.

 

Er dækket pumpet med for hårdt tryk, lavet af ufleksibelt gummi eller et massivt dæk uden luft i (se artikel om punkteringer), så er der ingen affejdring i cyklen og det vil du kunne mærke i hænder, arme, rumpe, ryg og så videre.

 

I artiklen her prøver vi at belyse hvilke parametre der har hvilken indflydelse på dækket og guider dig igennem hvad du skal forholde dig til når du skal vælge dæk

​

​

​

DÆKKETS VÆGT

​

Især i accelerationsfasen (altså hver gang du starter efter et lyskryds fx) vil du kunne mærke forskel på et let og et tungt dæk.

 

Lad os lige rejse tilbage til barndommen og lege pladsen – kan du huske følelsen af at sidde på den der karrusel mens en ven løb den op i fart? Jo mere fart der kommer på karrusellen, jo tungere føltes kroppen.

 

Roterende masse ”vejer” mere end statisk masse – derfor betyder dækkets vægt en del selvom et par hundrede gram kan virke som bagateller. Man kan selvfølgelig vælge at se det som gratis træning og undskyldning for at spise ekstra kage.

​

​

​

​

PUNKTERINGSBESKYTTELSE

​

Vægten i dækket kommer ofte af dårlig kvalitet eller høj punkteringsbeskyttelse.

 

Punkteringsbeskyttelse er et lag der er bygget ind i dækket, en forstærkning på kørefladen. Jo tykkere det er, des mere beskyttelse (selvsagt), jo mindre – des lettere er dækket. Så det er klart et kompromis.

​

Punkteringsbeskyttelsen gør også dækket hårdere – altså det absorbere terrænet dårligere, så man går også på kompromis med hvor ”blød” cyklen føles at køre på, især hvis man kører på grus, brosten etc.

​

Hertil kommer en lang række forskellige typer af gummi compunds og teknologier for beskyttelse. Der er dog en nogenlunde lige sammenhæng mellem beskyttelse og vægt. jo mere beskyttelse, desto flere kilojoule for at komme frem. 

​

​

​

VEJGREB

Vejgrebet skal man ikke kimse af, da det betyder ret meget for at føle sig sikker på sin cykel.

 

At man føler man kan svinge, uden at skride ud. Især på løst underlag (grusveje, småsten i sving, brosten, sne, vådt vejr etc). De fleste dæk kommer med en eller anden form for mønster – men om vinteren eller hvis din vej er ”ujævn”, kan du med fordel vælge et væk med grovere mønster.

​

Som alt andet, går mønstret også på kompromis med noget – her er det værd at nævne rullemodstanden. Især når du kører på jævn vej, vil du kunne mærke at dæk med kraftigt greb ikke ruller lige så godt som et ”glat” dæk, også kaldet ”slick”. 

​

Vejgreb er således vigtigt ift at passe til det underlag du kører på. 

​

​

​

RULLEMODSTAND

​

Det ligger i ordet – hvor meget modstand, der er i dækket når det ruller over underlaget.

 

Det er en gammel myte at bredden af dækket øger rullemodstanden, faktisk viser nyere forskning at brede dæk (til en vis grad selvfølgelig) ruller bedre og mere effektivt. Nok øges vindmodstanden, men kun meget lidt, ift de fordele et bredere dæk giver, grundet den bredde køreflade og bedre absorbering ruller det mere effektivt.

​

Bredere dæk er dog også tungere, hvilket vi har talt om ovenfor. 

 

I hvert fald hvis man skal lytte til nyere forskning – hvis du vil nørde det, så kan du læse om en detaljeret test af landevejsdæk i forskellig bredde her: https://www.conti-tyres.co.uk/download_files/Wide_Tyre_Test_TourMagazine_2014_UK.pdf  - spoiler alert: blandt de dæk der testes findes dæk ml 20 og 28 mm – og vinderdækket med mindst rulle modstand er 28 mm. bredt.

PRIS

​

Håndværkeres pris er typisk målt i tid. Og at skifte et dæk, tager bare lidt tid.

 

Derfor vil et dæk med fx 300% så god punkteringsmodstand måske kun koste 25% mere at få skiftet.

 

Gode dæk er dyrere men hyrer du nogen til at skifte det for dig, som os, så får man meget ekstra for en lille meromkostning. 

​

I Cykelven bruger vi som standard et dæk, som har en mellemgod beskyttelse og ditto kun er melllemtunge og som kke koster for mere. Typisk fra Continental.

 

For dig der kun kører korte afstande og ikke er helt afhængig af den bedste fart eller den bedste beskyttelse (tungeste) så er vores standard dæk det bedste valg. 

​

​

STØRRELSE

​

Vi kan bruge rigtigt mange ord på dette område, men det meste vil være irrelevant for dig. Så vi plukker lige lidt i nørde brønden.

 

Der findes 3 metoder at angive størrelsen på, og alle 3 indeholder måde diameter og bredde. 28" er fx kun diameteren. Det står dog altid på selve dækket og hvis vi bare får de tal, så kan vi afkode dem. 

​

1: Du vil have have mere komfort på brosten og ønsker bredere dæk: Dit stel kan muligvis ikke rumme bredere dæk, så spørg altid en fagmand. 

​

2: Du vil opgradere til mere punkteringsresistente dæk og har aflæst dine nuværende dæks størrelse: De mere beskyttende dæk er altså bare større selvom størrelses-angivelsen påstår de to dæk er ens. Så stol ikke blindt på tal. Der skal være plads til ca 2mm mere hele vejen rundt. 

​

​

KONKRETE DÆK

​

SCHWALBE MARATHON PLUS OG CONTINENTAL CONTACT PLUS

Disse to dæk-modeller konkurrerer om, at være det mest punkteringsresistente. For nogle år tilbage gav vi 10 mennesker 2 dæk hver - I alt 10 dæk af hver slags. Vi ville teste hvilket der var det bedste. Alle 10 deltagere kørte minimum 20 km om dagen, og gav hver måned information om hvorvidt de havde punkteret. I 12 måneder, punkterede ingen af dem. Så vi ved ikke hvilket der er bedst, blot at begge virker rigtig godt. Vejgrebet er godt, holdbarheden rigtig god, men det er også 3-4 gange så tunge som et let dæk i samme størrelse. Disse dæk fås i næsten alle størrelser, med undtagelse af helt tynde racerdæk.

​

CONTINENTAL CONTACT URBAN 

Dette dæk ruller fænomenalt og vejer mærkbart mindre end de tungere dæk. Det kommer i det fleste størrelser og er på papiret imponerende punkteringsresistent. På papiret, et dæk der både er let, flot, punkteringsresistent og med yderst lav rullemodstand. 

​

Men i vores test punkterede bagdækket for hver 500km og det er ikke så imponerende. Andre har dog været mindre uheldige, så måske vores testers 6 punkteringer på 4 måneder bare var uheld.  

​

STANDARD DÆK FX CONTINENTAL RIDE TOUR EXTRA

Dette er et eksempel på dæk vi gerne bruger til dig uden særlige ønsker. Godt all-around uden hverken at være dyrt eller noget særligt.

​

PIRELLI CINTURATO VELO & CONTINENTAL GATORSKIN

Her har vi to dæk der begge tilbyder en rigtig flot punkteringsresistens og hvor kun går meget lidt på kompromis med vægt og rullemodstand. De er ikke billige, og de kommer ikke i særligt brede versioner, men ellers et rigtig godt bud på pendlerdæk for dig, der ikke kan trække de tunge drenge. 

​

​

​

​

​

​

​

bottom of page