KAN CYKELVEN

GØRE EN FORSKEL?

Måske. Vi er en registreret socialøkonomisk virksomhed, fordi vi gerne vil prøve at gøre en forskel - skabe lidt  impact. Vi vil gøre vores til, at cyklen er det mest attraktive transportmiddel. Det gør på en lang række måder. Det eneste der i virkeligheden gør en forskel, er dog vores medlemmers valg af transport. Derfor er det dette som vi primært måler på.

SAMFUNDSGEVINST I KR.

Ved at følge Transportministeriets beregninger (2020), og have vores medlemmer til at fortælle os hvor meget de cykler, kan vi beregne den nationaløkonomiske sundhedsgevinst ved at folk cykle

I år er dette - indtil videre:

Tallet er kun baseret på de tal vi modtager, om vores medlemmers cykling. Og vi kun lige gået i gang med at indsamle disse tal.

KILDE: https://www.trm.dk/nyheder/2020/det-er-sundere-at-cykle-end-hidtil-antaget/

Cykel

MILJØMÆSSIGT IMPACT

Vi gør vores til, at cyklisterne holder deres cykler ved lige, og ikke bare smider dem ud, og køber en ny.

 

Det gør nemlig en stor forskel i et land, der årligt importerer cykler med en CO2 regning på næsten 100.000.000 kg. CO2

Vi ved nogenlunde, at CO2 omkostningen for en gennemsnitlig cykelreparation via Cykelven, koster

5,1 kg CO2* 

En ny almindelig cykel har en CO2 omkostning på ca.

225 kg CO2**

*Vores forbrug af diesel frigav i 2021 9,5 ton CO2 i atmosfæren. Vores reservedelsforbrug samme år er på ca. 7,5 ton CO2. Vi fordobler, for at tage alt det med, som vi ikke har tal på, og kalder det 34 ton CO2. Det svarer til 2 gennemsnitsdanskeres totale årsforbrug. I 2021 foretog vi 6623 reparationer. 

** Udregnet af DTU ifb. med Bæredygtig Bundline ved Gate21

Miljøforkæmpelse

ET EKSEMPEL

Dette er hypotetisk eksempel: En arbejdsplads med 300 ansatte får 5% inaktive til at tage cyklen hver dag. Disse 15 individer har 7 km hver vej i snit. 15 mennesker x 8kr(sundhedseffekt 2022-priser) x 14km(afstand) * 210 dage årligt = 352.800 kr. Hvert år. 

Hvis vi kan hjælpe 100 sådanne arbejdspladser med med en 5% vækst i hverdagscyklisme, bliver det 35 millioner kroner, hvert år.

 

Hertil kommer CO2 besparelsen, støj-nedsættelsen fra bilisme, færre sygedage, mindre behov for parkeringspladser, dvs mere plads, og plads er forresten meget værd. 

Finansielt diagram