VI HAR ET ANSVAR

I CYKELVEN

Alle levende væsener har indflydelse på deres omverden. Et impact, på newspeak. Dette bliver ikke mindre af, at vi samler visse aktiviteter i en given virksomhed. 

Virksomheder er blot samlinger af mennesker i en funktion. Vi har således et menneskeligt ansvar for, at minimere den negative effekt og maksimere den positive. Teoretisk set meget simpelt. 

Der er dog meget vi ikke ved, om den effekt vores eksistens har. Her på siden har vi derfor begrænset os til det, som vi ved noget om. 

Vi ved mere om vores medlemmers indflydelse ved at cykle, end vi gør om vores eget arbejde. OG vi ved, at hverdagscyklisme spiller en meget større rolle end vi selv gør. Derfor er det vores fokus.

SAMFUNDSKRONER

Ved at følge Transportministeriets beregninger (2020), og have vores medlemmer til at fortælle os hvor meget de cykler, kan vi beregne den samfundsmæssige gevinst ved at cykle - målt på sundhedsbesparelser. 

I år er dette - indtil videre:

Tallet er kun baseret på de tal vi modtager, om vores medlemmers cykling. Det faktiske tal er højere, da langt fra alle melder deres kørsel.

KILDE: https://www.trm.dk/nyheder/2020/det-er-sundere-at-cykle-end-hidtil-antaget/

CYKELVEN DE FØRSTE 10 ÅR

- Grundlagt 1.januar 2012

- dieselforbrug per ydelse 2012-2021: 2,72 kr..

- Antal ydelser udført 2012-2021: 61.018 stk

- Heraf 24.660 eftersyn udført mellem 2012-2021

CO2 

Dette er lettere sagt end gjort, at udtale os jer. Men vi vil prøve, og løbende opdatere. Vi ved i hvert fald, at vi har brugt 3320 liter diesel i 2021, svarende til små 9 ton CO2. Vores reservedelsforbrug er på ca. 10 ton CO2

20t CO2 svarer til produktionen af ca. 88 cykler. Det kunne være spændende at se, hvor mange cykel-køb vi har forhindret i 2021, ved at holde de eksisterende vedlige. Vi foretog 6.623 reparationer i 2021.

EFFEKTEN AF ARBEJDSPLADSERS FOKUS PÅ CYKLISME

Dette er hypotetisk eksempel: En arbejdsplads med 300 ansatte får 5% inaktive til at tage cyklen hver dag. Disse 15 individer har 7 km hver vej i snit. 15 mennesker x 8kr(sundhedseffekt 2022-priser) x 14km(afstand) * 210 dage årligt = 352.800 kr. Hvert år. 

Hvis vi kan hjælpe 100 sådanne arbejdspladser med med en 5% vækst i hverdagscyklisme, bliver det 35 millioner kroner, hvert år. Hertil kommer CO2 besparelsen, støj-nedsættelsen fra bilisme, færre sygedage, mindre behov for parkeringspladser, dvs mere plads, og plads er forresten meget værd.