top of page

KAN CYKELVEN

GØRE EN FORSKEL?

Måske.

 

Vi er en registreret socialøkonomisk virksomhed, fordi vi gerne vil.

 

Vi kommer dog aldrig udenom, at personen der vælger cyklen fremfor bil, er den vigtigste faktor. Med andre ord: I sidste ende vil "vores impact" faktisk være dit impact. 

SAMFUNDSGEVINST I KR. m. m

Ved at følge Transportministeriets beregninger (2020) m.fl har vi en idé om hvilken forskel én cyklet km gør. 

Vi indsamler vores medlemmers kørselsdata og pt er besparelsen i indeværende år på:

CO2 besparelse sammenlignet med bil

sparegris

MILJØMÆSSIGT IMPACT

Vi gør vores til, at cyklisterne holder deres cykler ved lige, og ikke bare smider dem ud, og køber en ny.

 

Det gør nemlig en stor forskel i et land, der årligt importerer cykler med en CO2 regning på næsten 100.000.000 kg. CO2

Vi ved nogenlunde, at CO2 omkostningen for en gennemsnitlig cykelreparation via Cykelven, koster

5,1 kg CO2* 

En ny almindelig cykel har en CO2 omkostning på ca.

225 kg CO2**

*Vores forbrug af diesel frigav i 2021 9,5 ton CO2 i atmosfæren. Vores reservedelsforbrug samme år er på ca. 7,5 ton CO2. Vi fordobler, for at tage alt det med, som vi ikke har tal på, og kalder det 34 ton CO2. Det svarer til 2 gennemsnitsdanskeres totale årsforbrug. I 2021 foretog vi 6623 reparationer. 

** Udregnet af DTU ifb. med Bæredygtig Bundline ved Gate21 & Københavns Kommune

Træ
Digital arbejdsliv

ET EKSEMPEL

Dette er hypotetisk eksempel: En arbejdsplads med 300 ansatte får 5% inaktive til at tage cyklen hver dag. Disse 15 individer har 7 km hver vej i snit. 15 mennesker x 8kr(sundhedseffekt 2022-priser) x 14km(afstand) * 210 dage årligt = 352.800 kr. Hvert år. 

Hvis vi kan hjælpe 100 sådanne arbejdspladser med med en 5% vækst i hverdagscyklisme, bliver det 35 millioner kroner, hvert år.

 

Hertil kommer CO2 besparelsen, støj-nedsættelsen, mindre stress, færre sygedage, mindre behov for parkeringspladser, dvs mere plads osv.

bottom of page